Retail Resilience
De ontwikkelingen in de retail gaan hard. Door technologische veranderingen, de coronamaatregelen, maar vooral ook bij de consument – demografie, 24/7 online, meer duurzaam, meer prijsbewust – neemt de noodzaak om te veranderen en daarmee de dynamiek sterk toe. Businessmodellen staan onder druk door de groei van e-commerce, social media, veranderingen in de winkelstraat en nu nog eens de bijkomende gezondheidsmaatregelen. Deze dynamische tijd vraagt om een veerkrachtiger aanpak. Een aanpak vanuit de werkvloer, meer bottom-up. En dat terwijl veel (traditionele) retail bedrijven nog altijd top-down georganiseerd zijn.
De Retail resilience aanpak maakt het mogelijk effectiever in te spelen op actuele vragen uit de markt, lokaal onderscheidend te zijn en om de geschikte medewerkers meer autonomie, verantwoordelijkheid en flexibiliteit te schenken.
De Retail resilience aanpak maakt het mogelijk effectiever in te spelen op actuele vragen uit de markt, lokaal onderscheidend te zijn en om de geschikte medewerkers meer autonomie, verantwoordelijkheid en flexibiliteit te schenken.
Gebasseerd op de Agile Scrum aanpak
De 'Retail Resilience aanpak' is geïnspireerd op het Agile Scrum framework; een methodiek die vooral populiar is bij sterk innoverende bedrijven. Het doel van deze aanpak is om de time-to-market te versnellen en hiermee sneller de vitale verbeterpunten in de dienstverlening te realiseren. Binnen deze set-up wordt er gewerkt met zelfsturende en multidisciplinaire teams. Dus niet meer in afzonderlijk eilandverband. De multidisciplinaire teams zijn van front-to-end verantwoordelijk voor het realiseren van de vooropgestelde projecten.
|
Multidisciplinaire en zelfsturende teams
Er wordt gewerkt in multidisciplinaire teams die in korte 'sprints', met een vaste lengte van 1 tot 4 weken, specifieke doelen opleveren. Doordat de resultaten van elke sprint steeds worden geëvalueerd door alle stakeholders kan men snel inspelen op alle wijzigende omstandigheden.
Doelstellingen
- In korte time-frames werkbare oplossingen opleveren, waardoor snel duidelijk wordt of men goed bezig is. Dit beperkt de risico's op langdurige projecten waarin het gebrek aan sluitende resultaten uitblijven.
- Duidelijk monitoring van de voortgang van zaken.
- Korte lijnen, een snelle communicatie van brengen en halen binnen een competent team.
Opzet en implementatie
Deze manier van werken vraagt een nieuwe manier van denken en doen van medewerkers en van managers. De oude manier van werken wordt herzien, nieuwe denkwijzen en vaardigheden worden toegevoegd. Eilandjes en silo’s versmelten tot multidisciplinaire teams die samenwerken. Het is belangrijk om deze doorontwikkeling goed te begeleiden. De Retail Resilience aanpak vertrekt daarom vanuit een goed begrip van uw retail cultuur met een focus op de vitale te realiseren uitdagingen.
Enable
In onze rol van 'Enabler' werken wij met u samen om uw Retail organisatie in deze transitieperiode opnieuw in haar veer- ‘kracht te zetten’.
Meer weten
Om deze toepassing op maat van jullie organisatie diepgaander te bespreken, voeren we graag een vrijblijvend online Zoom of Skype gesprek. Dit kan door een aantal passende data achter te laten via ons contactformulier. Wij nemen verder contact op.
Retail References